Management a amatérské divadlo — zamyšlení Jana Kolegara

14. března 2008 v 11:57 | Red. |  Divadlo & performing arts
Management a divadlo. Toto slovní spojení ještě dnes jde proti srsti umělcům. Při zaslechnutí těchto slov se všichni tváří chápavě, moudře pokyvují hlavami, ale myslí si ledacos.
Ještě tak marketing, to by brali. Hlavně, kdyby plnil svou, podle nich jedinou, úlohu: prodat jejich představení. Ať je jakékoli kvality! Že je marketing nedílná součást managementu, to sice možná nějak vnímají, ale nechat se organizovat? Ani nápad! To tak, ještě by jim někdo mluvil do jejich tvorby! Ale marketing je tady přece na to, aby zajistil tržby. Marketing ale bez možnosti mluvit do kvality produktu nemůže vůbec fungovat.

Ale je to tady, pomalu houstnou zástupy divadelních manažerů, kteří se objevují v tvůrčích týmech a mají co mluvit do tvorby!!! Jejich vrstevníci v tvůrčích týmech to přijímají s důvěrou a s radostí. Co jen jim odpadne práce a starostí. Vyšší ročníky umělců-divadelníků je považují za vetřelce, kteří přináší jakési nové móresy do jejich svatyně - Thálie. Vůbec si ale neuvědomují jednu sice zjednodušenou, ale pravdivou tezi (ta je prosím moje, a tudíž autorská): management (a samozřejmě i marketing) je jen abstrahovaný selský rozum!!! Ze selského rozumu věda!!!
Velmi stručný úvod, který by mohl obsáhnout mnoho stran, míří ale jinam. Míří k amatérskému divadlu. Co s managementem v amatérském divadle? Koho to jenom napadlo! Všichni tam chodí dobrovolně a rádi, není to jejich zaměstnání, je to "jen" zájmová činnost!
Ruku na srdce - někdo to přece organizuje. Rozhlédněte se kolem sebe ve svém souboru pozorně a zjistíte, že je tam vždycky někdo, kdo alespoň základní manažerské funkce vykonává, aniž o tom třeba ví. Prostě organizuje. Nezná teorii, pracuje metodou pokus-omyl. V amatérském divadle jsou všichni více-méně kamarádi, jsou rádi spolu a dělají rádi divadlo. Manažer má málo práce, ale přece jen nějaká zůstane. A marketing? Nebo snad bych měl říci - ale marketing!
Co potřebuje amatérské divadlo stejně jako profesionální?
Peníze? Taky, ale obejdou se. Práva zaplatí táta nebo kulturák či jiný pořadatel, nebo se to nějak ošulí (ale pozor na autorský zákon!!!). Dekorace, kostýmy, rekvizity dají nějak sami dohromady, vždyť mají nadšení a chuť!
Víc peněz na nějaký projekt? Na to už je potřeba management, konkrétně projektové řízení!! Tady už nestačí jen instinkt a metoda pokus-omyl. Je potřeba projektový manažer!
Vlastní budovu? Obejdou se. Někde v kině, hostinci, Sokolovně či Orlovně, v kulturáku, stodole, zkrátka, někde, kde na ně neprší, zahrají zadarmo, tržbu nechají majiteli. Chtějí si přece zahrát.
Potřebují diváky? Jsou soubory, které hrají jen premiéru a jednu reprízu, protože je nejvíc baví právě to kamarádské zkoušení. Kolektivní výkon party amatérských divadelníků na premiéře před kamarády z obce a příbuznými je vyvrcholení jejich snažení. Ti mají na premiéru a reprízu diváky zajištěny.
Jsou ale soubory, které mají vyšší ambice. Ty chtějí udržet inscenaci třeba rok, aby se vyhrálo, aktéři se uvolnili, aby bylo smysluplné přihlásit se na nějakou soutěž a postoupit třeba až třeba na Jiráskův Hronov. A v tom případě inscenace musí projít nějakým výběrem a dostat nominaci.
Jenže - bez diváků je divadlo hraním do zdi. Výkony nepovzbuzovány nerostou. Gagy se nedotahují neoceňovány. Tragedie se nenaplňují slzami nezalévány. Hraje se do prázdného hlediště!!! Hrůza. Diváky do sálu dostane marketing!!!
Samotného mne to v mých úvahách a diskusích s amatérskými divadelníky překvapilo. Vyprávěl mi jeden, jak to dělají. Odehrají dvě, možná tři reprízy doma, pak se dohodnou se spřátelenými soubory a zahrají to u nich. A to už je hledání, jak nabídnout (prodat) produkt (zboží). To dělá marketing!
Takže při dobré organizaci by šla zařídit v sídelních obcích amatérských souborů divadelní sezóna! Stačí dohoda několika souborů o vzájemné výměně představení a sezóna je na světě. A to je práce pro management.
K tomu by šlo připravit předplatné, aby byli diváci zajištěni. A to je práce pro marketing.
Chceme založit festival? Potřebujeme management, marketing a projektový management. Organizátory, prodejce a peníze.
Co potřebuje amatérské divadlo stejně jako profesionální? Potřebuje projektového manažera a manažera marketingu!!!!
Doc. Mgr. Jan Kolegar
(Zprácováno pro seminář K organizování v amatérských divadlech aneb "Divadlu s láskou. Management", 8. března 2008 v DK Hodonín.)
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Spolek Kultura & Management, o. s.
Renčova 14, Brno
IČO 22669892
Bankovní spojení: 218 548 677/0300
spolek@kultura-management.cz