Manažer kultury, manažer umění, produkční, producent, animátor kultury

16. dubna 2008 v 13:42 | Alenka Stříbrná |  Diskusní témata
"Co růží zvou i zváno jinak, vonělo by stejně…" i tak bychom mohli poněkud poeticky shrnout rozdíl pojmů manažer kultury, manažer v kultuře, produkční, producent, animátor kultury, ale nebyla by to tak úplně pravda. I zde by šlo i jistou básnickou fikci, které hojně používal i pan Shakespeare. Jsou zde rozdíly. Někdy více někdy méně viditelné či markantní (jak kdo chce) ale existují. A vlastně o pojmosloví tu ani tak moc nejde. O co jde, je "vydobýt" místo na slunci naší profesi (rozuměj profesi manažera) a to na místech nejvíce odlehlých a nejzarputileji se bránících a tím je divadlo, potažmo kultura a politika. Leckterá kulturní instituce, jako například některé galerie či hudební ansámbly již před nějakou dobou pochopily, že bez "vedoucí pracovníka" tedy manažera to sice taky jde, ale poněkud složitěji, zdlouhavěji a méně efektivněji, než když si takového člověka najdou, ulapí, zaučí a zaplatí(!).

Jen ta divadla v ruku v ruce s politiky (jak jinak, tato vazba má svou dávnověkou historii) pořád ne a ne pochopit, že kulturní (divadelní) manažer není odporný vetřelec, který stojí spoustu peněz a divadlo po jeho vstupu se stejně lepším nestane, ale naopak je to osoba povolaná, vzdělávaná a věcí a poměru znalá, tudíž spíše někdo, koho bychom měli vítat s kyticí růží a ne zahánět klackem. Stejně tak státní i veřejná správa zůstává (ne vždy a ne všude, naštěstí) slepá a hluchá na "bušení kulturních manažerů" na vrata svých radnic a magistrátů. Přicházejí tak o odborníky, kteří mají tu obrovskou výhodu, že jsou vzděláváni jak exaktně tak filozoficky. Dostává se jim teoretických znalostí s oblasti kultury, ale i umění vědeckého výzkumu a zhodnocení. V nás dříme potenciál, jen ho využít.
Cesta, kterou jsme se s naším Spolkem Kultura & Management, o.s. vydali je spletitá a ne zrovna jednoduchá. Říci celému světu (tedy alespoň tomu kulturnímu, uměleckému a politickému), kdo jsme, co umíme a s čím můžeme pomoci. Neobviňuji umělecké školy, že málo komunikují s "praxí". Vím, že svá poslání vzdělat a vyučit plní vesměs dobře. Proto si myslím, že aktivita vytváření "mostů" mezi akademickým a reálným tedy praktickým světem leží především na bedrech studentů a absolventů. Ti jsou nejlépe vybaveni říci ředitelům divadel, vedoucím kulturních odborů, politikům, pedagogům, dramaturgům a mnoha dalším, kým jsou a co dokážou. Proto si myslím, že našim úkolem a jedním z hlavních cílů našeho Spolku Kultura & Management, o.s. je vytvářet prostředí, lépe řečeno prostor a čas pro setkání studentů uměleckých škol, jejich pedagogů a představitelů jednotlivých kulturních i politických institucí. Organizovat diskuse, debaty, semináře a kulaté stoly, abychom si řekli, co jsou naše potřeby a jak je společnými silami uspokojit. Vytvářet lepší společnost a nabízet příležitosti mladým lidem. To je to, co by nás mělo motivovat a hnát kupředu.
Kultura v české společnosti má v 21. století před sebou nelehký úkol. Musí se vymezit vůči sobě samé. Odpovědět si na otázky: "jaký je můj smysl, proč existuju a mám dnes vůbec ještě nějaký smysl a důvod existovat?" A spolu s ní bychom si na ty stejné otázky měli i my najít uspokojivou odpověď. A v tomto hledání si právě můžeme pomoci tím, že se budeme ptát a budeme spolu mluvit. Budeme se setkávat a společně hledat. V tom všem nám může pomoci právě management v kultuře a jeho metody a nástroje. A proto nezahánějte kulturní manažery loučemi a psy, ale přivítejte je s otevřenou náručí s chlebem a solí a srdečným úsměvem na rtech.
Alenka Stříbrná
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 JiH JiH | E-mail | 19. dubna 2008 v 0:24 | Reagovat

chichi, alenko, jsem si predstavila, jak jdu zadat do divadla o praci a tam se mi otevrou dvere a reditel mi podava tu kytici ruzi se slovy: na vas jsme tu celou dobu cekali! uz se ale omc tesim, az se ta doba tomu priblizi... kdy slovo STRATEGIE na dalsi roky nebude u divadelniku vzbuzovat hruzu a nebudou se ji bat jak "cert krize", ale naopak pochopi, ze bez toho to nejde. a kdy pochopi, ze marketing to (rozumej predstaveni) opravdu neproda, pokud TO nebude opravdu dobre, koncepcni a bude to mit jasny cil. a ze SPONRZOR neni jen clovek, ktery nas tak bezmezne miluje bez naseho pricineni, ze nam da penize a jeste nam za to podekuje, ale ze je treba se o nej nalezite starat a kutlivovat ho. ... a je toho mnohem vic.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Spolek Kultura & Management, o. s.
Renčova 14, Brno
IČO 22669892
Bankovní spojení: 218 548 677/0300
spolek@kultura-management.cz