Být Project Friendly v Moravské galerii v Brně — reflexe workshopu

18. září 2008 v 7:57 | Martin Maryška |  Management & marketing
V sobotu 13. září se skupinka účastníků 1. mezinárodního setkání mladých projektových manažerů v Brně Project Friendly 2008 odebrala do Moravské galerie v Brně, aby se seznámila s fungováním instituce, jak jinak než v souvislosti s projekty. Hostem akce -- vlastně hostitelem -- byla "deputy director" Moravské galerie Kateřina Tlachová.

Peníze, granty, projekty

V kulturních institucích se vždy dělala práce, ve které by odborníci na projektové řízení mohli rozpoznat přísliby projektů: divadla produkují inscenace a pořádají festivaly, podobně jako filharmonie, které mají vedle jiného své koncertní cykly, muzea organizují výstavy a plánují výzkum apod. Odborný výraz projekt však český kulturní sektor přijímá teprve s uvedením grantového systému na začátku devadesátých let (včetně programů Evropské unie).
Se zúženým pojetím projektu jako něčeho, na co se někde shání grant, narážíme méně a méně, ale přínosy projektů jsou stále (a zcela oprávněně) spatřovány v možnosti, jak získat finanční prostředky na činnost instituce z jiných než veřejných zdrojů. Podobně se odehrává příběh projektového řízení i v Moravské galerii v Brně, která v dětském ateliéru v Uměleckoprůmyslovém muzeu pohostila workshop Arts Friendly Projects---Project Friendly Arts.

Fungování druhého největšího muzea umění v České republice ve vztahu k projektům představila zástupkyně ředitele Moravské galerie Kateřina Tlachová. MG systematizuje pracovní pozici projektového manažera, který bude odpovědný za řízení dvou velkých projektů (rekonstrukce Místodržitelského paláce a zřízení Centra Dušana Jurkoviče v jeho soukromé vile v Brně-Žabovřeskách). Vedle investic se projekty v Moravské galerii rozumí projekty dotované z evropských peněz, výzkum, ale také výstavní akce. Výstava jako jedinečná, dočasná a poměrně komplexní akce přímo volá po projektovém řízení, a to je (byť spíše implicitně a zčásti) k její produkci v Moravské galerii využíváno (směrnice určující produkční tým; organizační struktura, která soustředí produkční výstav do jednoho oddělní apod.).

Konzervativizmus kultury

Kateřina Tlachová v diskusi upozornila na jev typický pro mnoho kulturních institucí, zvláště pak muzea: konzervativizmus v přejímání novinek v oblasti řízení a obchodu.
Kulturu nedělají manažeři, ale umělci, kteří neradi naslouchají manažerským a marketingovým doporučením, ale své vnitřní potřebě tvořit. Muzea umění jako instituce neživého umění mají svým způsobem štěstí: nejsou v nich živí umělci, jen umění, které žádné vnitřní potřeby nemá. V muzeu umění není manažerská (administrativní dimenze), tak jasně oddělená od složky umělecké.

Jedna služba, dvě funkce, dva proudy

Na druhou stranu však i muzea umění plní veřejnou službu, jejíž potřebu marketingové výzkumy jen ztěžka prokazují. Tento požadavek, který komplikuje čistě marketingové/manažerské přístupy k řízení kulturní instituce, lze vidět ještě ve dvou úrovních naléhavosti: Hlavními funkcemi muzea je uchovávání kulturního bohatství a jeho zprostředkování veřejnosti. Obě funkce stojí v jistém smyslu v opozici. Uchovávání kulturního bohatství obnáší v případě muzeí umění péči o sbírky a jejich odborné zpracování (výzkum). Muzejník může buď preferovat funkci uchovávat a odborně zpracovávat muzeu svěřené kulturní dědictví, anebo vyzdvihuje funkci muzea zprostředkovávat umění veřejnosti (výstavní činnost), pak také lépe porozumí filosofii marketingu a managementu.
Těmito stezkami je vedena tenká nitka, kterou se vymezuje Moravská galerie jako nositelka kultury od Moravské galerie -- podniku. Je jasné, do kterého pojetí náleží projektové řízení.

Projektové myšlení a projektové nástroje

V další části programu workshopu jsem představil svoji koncepci zavedení a podpory projektového řízení do Moravské galerie v Brně, kterou zpracovávám v rámci svého diplomového výzkumu na JAMU. Moravská galerie potřebuje vnést pořádek do organizačního systému, který projekty zasahují. Hledá v projektech cestu, jak získat finanční prostředky, ale především v nich vidí příslib dalšího organizačního rozvoje. Podpora projektového managementu obnáší definování nových procesů (vyhlašování projektů, koordinace projektů, metodická podpora, projektová kancelář) a jejich zanesení do organizačního systému instituce, ale samozřejmě také uvedení nástrojů projektového managementu do řízení jednotlivých projektů.
Metody a nástroje projektového řízení -- tedy to, co ospravedlňuje existenci nejrůznějších příruček a učebnic (jednoduše existenci projektového řízení jako manažerského oboru), nejsou pro žádný projekt spásonosné. "Nejčastější metody a techniky projektového řízení znám, a když jsou vyžadovány v nějakém grantu, dovedu s nimi pracovat, ale upřímně sama nemám potřebu je používat," potvrdila v diskusi Kateřina Tlachová.
Svein Arne Jessen, profesor projektového řízení na Norwegian School of Management, připomněl, že esencí projektového řízení je zaměření na cíl (to je u všech projektů bez ohledu na profesní specializaci stejné.) Pak je teprve na místě ptát se, jak cíle dosáhnout (v tom jsou specifika řízení projektů v jednotlivých branžích.) Proces realizace projektu je vlastně procesem opakovaného rozhodování. Úspěšný projekt znamená neustále volit správné alternativy na cestě za vytyčeným cílem.

Projekt, to je závazek

Zavedení projektového řízení do organizace je otázkou zavedení projektového myšlení. Organizace, už jen tím, že projekt -- jako projekt -- vyhlásí (pojmenuje), přijímá jasný závazek, kterým dává najevo, že projektový cíl je důležitý natolik, aby byl hoden pozornosti a investic.

Sladká tečka

Exkurzi do Moravské galerie uzavřela prohlídka výstavy Brno Echo, která se koná v rámci 23. Mezinárodního bienále grafického designu Brno 2008, mimochodem vlajkovým výstavním projektem Moravské galerie.
Workshop měl milou neprojektovanou pointu: projektové řízení v kultuře totiž zavanulo Urose Strel Lencice ze Slovinska do Moravské galerie, kde na výstavě grafického designu zcela náhodou objevil cenami ověnčené vlastní webové stránky. (Máte možnost je vidět zadarmo během Bienálové noci 19. září, hledejte výstavu Práce ze… Slovinska, http://www.moravska-galerie.cz/cs/vystavni-akce/prace-ze-slovinska/.)
--
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Spolek Kultura & Management, o. s.
Renčova 14, Brno
IČO 22669892
Bankovní spojení: 218 548 677/0300
spolek@kultura-management.cz