Komplexní audit příspěvkové organizace Národního památkového ústavu

12. prosince 2008 v 8:29 | NPÚ, Martin Maryška |  Management & marketing
Základním cílem projektu, který provádí poradenská společnost KPMG Česká republika, bylo provedení komplexního (s důrazem na procesně organizační složku) auditu státní příspěvkové organizace Národní památkový ústav (NPÚ) odborně zacíleného tak, aby jeho výsledkem a konečným výstupem pro zadavatele byl zdůvodněný variantní návrh na optimální způsob zřizování státní příspěvkové organizace NPÚ jako odborné organizace památkové péče s celostátní působností, včetně návrhu zakladatelských dokumentů a základní řídící dokumentace této příspěvkové organizace. Závěrečná zpráva byla vyhotovena v lednu 2008. Na záčátku prosince byla zveřejněna na webu na webu MK ČR. Dole anketa!

NPÚ má zůstat příspěvkovou organizací
KPMG navrhla sedm variant upořádání NPÚ. Někeré z nich počítají s právní formou veřejné výzkumné instituce podle nově připravovaného zákona, další respektují požadavek NPÚ na zachování formy státní příspěvkové organizace.
Většina z doporučených variant rozděluje agendu výkonu památkové péče a odborné činnosti a správy a provozu památkových objektů mezi dva subjekty s odlišnou právní formou (SPO či VVI pro památkovou péči v kombinaci s obecně prospěšnou společnosti, či v jednom z případů obchodní společností.) Pozoruhodná je v této slouvislosti také iniciativa nové generální ředitelky Naděždy Goryczkové ve věci vzniku odborného týmu k vytvoření koncepce a zabezpečení hospodářské i personální stability Národního památkového ústavu.

"Důvodem, proč nebyly tyto varianty dále rozpracovány, byly požadavky zadavatele na zachování stávající právní formy NPÚ v podobě státní příspěvkové organizace a na zachování celistvosti NPÚ, tj. realizace výkonu památkové péče a správy a provozu památkových objektů v rámci jedné organizace.
Dle názoru zpracovatele [KPMG] je důležitou podmínkou pro efektivnější výkon činností NPÚ transparentní oddělení výkonu památkové péče a správy a provozu památkových objektů. Dosažení cílového stavu, včetně posílení strategického, koncepčního a metodického řízení proto umožní důsledná organizační restrukturalizace rozdělením stávajícího uspořádání NPÚ na dvě instituce."


Jde o nový trend
Závěrečná zpráva, které dovolí nahlédnout jak do fungování velké příspěvkové organizace, tak do metodické kuchyně poradenských společností.

Auditing a využití služeb profesionálních konzultantů je, jak se zdá, novým trendem v oblasti managementu v kultuře. Personální audit v Galerii Hl. m. Prahy, zadaný žřizovatelem, který otřásl některými kurátorskými pozicemi, však vyvolal dojem politického (?) zadání k redukci pracovních míst (tuto image má personání audit i komerní sféře).

Příklad hodný následování?
V říjnu byl vedením městské galerie po výběrovém řízení pověřen Milan Bufka, který působil mimo jiné v plzeňské Škodovce či jako správce konkurzní podstaty papíren. Chceme, aby se oddělily manažerské funkce od uměleckých, a proto jsme vybrali už před časem šéfkurátora, kterým se stal Karel Srp, uvedl radní po kulturu Milan Richter. (http://www.praha.eu/jnp/cz/obcan/kultura/mestska_galerie_ma_noveho_reditele.html).

Profesionalizace managementu v kulturních institucích jde ruku v ruce s uváděním dalších manažerských nástrojů do kulturního sektoru. Je otázkou, zda Milan Bufka prokáže schopnost zorientovat se v kulturním prostředí (stále mu běží 100 dnů hájení), zda by lépe neintegroval manažerskou a uměleckou (odbornou) složku v kulturní instituci šikovný absolvent jednoho z oborů managementu v kultuře, které se u nás vyučují, a nakonec, zda veřejný dojem zneužívání nástrojů podobných personálnímu auditu, tomuto trendu, který považuji za pozitivní, nebude na přítěž. Mm.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 GiorgioDaniels GiorgioDaniels | E-mail | Web | 30. září 2011 v 4:49 | Reagovat

Pravdu díš....:-)

2 Jary Jary | E-mail | Web | 15. února 2012 v 14:35 | Reagovat

Pěknej blog

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Spolek Kultura & Management, o. s.
Renčova 14, Brno
IČO 22669892
Bankovní spojení: 218 548 677/0300
spolek@kultura-management.cz